26.06.2016

Fit sernik morelowy na lato

Zapraszam na sernik z morelami, sernik dla tych którzy muszą mieć fit i dla tych co lubią bardziej klasycznie. Jest lekki i nie zamula dzięki pysznym zapieczonym owocom i  lekkiemu serowemu kremowi. Pyszny letni przepis na pełnowartościowy deser poniżej właśnie!

Żarłok odzywa się we mnie jak mam zbyt dużo wolnego czasu. Obecnie mam dużo czasu dla siebie a że mam zamiar także częściej uprawiać sport postanowiłam zrobić sernik. W serze wiadomo - proteiny, stąd mój wybór (na siłkę jeszcze się nie wybrałam a sernik już w połowie zjedzony). No może nie wszystko przebiega zgodnie z planem, ale na pewno miałam dobre zamiary.

Przeszukałam więc neta w poszukiwaniu fit serników. Nic specjalnie do mnie nie przemawiało, może poza sernikiem vegan z orzechów nerkowca, ale na to przyjdzie jeszcze pora. Dzisiaj bardziej klasycznie i mainstreamowo Sernik z sera! Tadam! Poza tym, że sernik ten upiekłam z Erytrolem zastępując tym samym zwykły biały cukier, sernik jest raczej klasyczny. Chociaż na pewno takiego jeszcze nie próbowałam ze względu na to że jego podstawa (ciasto) jest wysoka jak sam ser.

Trochę o koledze cukru: Erytrol jest substancją słodzącą zastępującą cukier, odpowiednią dla cukrzyków ze względu na jego niski indeks glikemiczny co po prostu oznacza, że cukier nie skacze nam we krwi jak szaleniec. Rzekomo przeciwdziała też próchnicy i ma wiele innych korzyści zdrowotnych. Do tego odnosiłabym się jednak z dystansem i  ograniczała zarówno cukier jak i substancje słodzące. Ale co człowiek ma poradzić jak dostanie tzw. słodkiego zęba czyli po prostu ochotę na coś słodkiego? Wtedy jednak lepiej wybrać nieco lepszą alternatywę dla cukru.

Przepis jest nieco bardziej złożony ze względu na pieczenie podstawy, ale zapraszam do eksperymentowania. W końcu w cieście kolejny fit składnik a mianowicie mielone migdały. Dodaje to smaku i wartości odżywczych ciastu.

Składniki:

Spód:
100 g masła (zrobiłam z klarowanym)
75 g cukru lub erytrolu
150 g mąki pełnoziarnistej
75 g zmielonych migdałów
25 g skrobi ziemniaczanej
2 jajka
60 ml mleka
skórka z jednej startej cytryny
1 łyżeczka proszku do pieczenia
szczypta soli 
  
Krem serowy:
400 g świeżych moreli
500 g sera
150 g kwaśnej śmietany
1 paczka budyniu
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2 jajka
60 g masła (zrobiłam z klarowanym)
100 g cukru lub erytrolu
1 łyżka soku z cytryny
Uwaga tutaj sesja zdjęciowa a w roli głównej sernik w scenerii prosto z instagrama. Niechlujnie rozłożone kwiaty i owoce. No cóż normalnie tak nie piekę, ale chciałam podrasować trochę moje zdjęcia.
 

Wykonanie:
1. Zaczynamy od przygotowania podstawy do ciasta. Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej. Zleca się odpowiednio wcześnie wyciągnąć chłodzone produkty z lodówki. Podgrzewamy także piekarnik do 180 stopni.

2. Na tarce ścieramy skórkę z jednej całej cytryny. Następnie masło miksujemy z cukrem na gładką masę dodając do niej powoli jajka.
 

 
3. Mąkę mieszamy ze zmielonymi migdałami, mąką ziemniaczaną, proszkiem do pieczenia, świeżo startą skórką z cytryny i szczyptą soli. Te właśnie sypkie składniki dosypujemy do naszej maślano-jajecznej masy do której dolewamy też mleko. Ilość mleka zależ od tego jaką masa osiągnie konsystencję. Powinna być gęsta i kremowa.


 4. Masę wylewamy do wcześniej natłuszczonej blachy i wkładamy do podgrzanego piekarnika na około 15-20 minut.


5. Do przygotowania masy serowej potrzebujemy trzy miski. W pierwszej mieszamy ser ze śmietaną do niej dodajemy budyń w proszku, proszek do pieczenia i sok z cytryny.




W drugiej misce żółtka ubijamy z cukrem na kremową masę, które później dodajemy do sera, delikatnie mieszając. Na koniec ubijamy białka na sztywno. Je również bardzo delikatnie dodajemy do serowego kremu.


6. Tak powstałą masę polewamy upieczone ciasto. Przystrajamy je morelami. U mnie połówki morel symetrycznie wystają znad kremu.






Piekarnik skręcamy na 160 stopni a ciasto z serową masą pieczemy 45 minut.
O moim cieście trochę zapomniałam i zbytnio zarumieniło mi się na górze, ale i tak jest wporzo.
Jak z każdym sernikiem gdy za bardzo zaczyna się rumienić w trakcie pieczenia możemy przykryć je folią aluminiową, chociaż odradza się otwierać piekarnik w trakcie pieczenia. Pamiętajmy też żeby po upieczeniu od razu nie wyciągać go z piekarnika, tylko lekko uchylić jego drzwiczki. Tym sposobem ser tak bardzo nam nie opadnie, nie zapadnie się na środku.





Generalnie jestem z ciasta zadowolona o czym świadczy szybkość z jaką je pochłonęłam. Upieczone morele dodają kwaskowatości słodkiemu serowi a podstawa ma orzechową nutę. Erytrol czy nie, chyba jednak będę musiała wybrać się na siłkę.

Buziaki! Zapraszam do pieczenia! Mam nadziej, że będzie smakować!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz